skip to Main Content

De Oprichter

Italjet zou waarschijnlijk nooit zijn opgericht als Leopoldo Tartarini, de oprichter ervan, geen rijder was geweest. Motorfietsen hebben in feite altijd de rode draad van zijn leven gevormd met passie, vindingrijkheid en werk.

Een lang verhaal rijk aan passie,
uitdagingen en successen.

Prijzen en erkenningen

Sinds 1959 heeft Italjet meer dan 150 verschillende innovatieve modellen gecreëerd.

Motorfietsen die zijn ontworpen met een inspiratie die tot vandaag ongewijzigd is gebleven.

Een grote en unieke passie in het geven van continuïteit aan haar filosofie die Italjet altijd onderscheidend heeft gemaakt in Italië en de rest van de wereld.

De samenvatting van deze filosofie is simpel: innoveren, op smaak en mode te anticiperen, altijd voorop lopen, de anderen een stap voor zijn.

“Het is een manier van denken die voortkomt uit agonie, waarbij je vastbesloten moet zijn om je doelen te bereiken, waarbij je altijd je tegenstanders moet inschatten”, legt oprichter Leopoldo Tartarini uit.

Het is deze vastberadenheid, gecombineerd met het enthousiasme en de oneindige passie voor alles over motorfietsen en motoren die hij aan zijn kinderen heeft doorgegeven, niet alleen door de chromosomen, maar door het elke dag opnieuw te doen ademen en cultiveren met het voorbeeld en de herinnering aan de grote sportprestaties.

Om er maar een paar te noemen: de overwinning in de Milano-Taranto-race van 1953, de wereldtour van 1957-58 (vijf continenten, 42 landen in 13 maanden), de drie wereldrecords met de Cyclecar in Monza in 1969.

Op 14 februari 1980 kwam de erkenning die, op zichzelf, een carrière kon maken:

De ontwerpsector van het NEW YORK MUSEUM of MODERN ART, het prestigieuze MOMA, informeert Leopoldo Tartarini over de beslissing om Pack 2 in de permanente collectie te exposeren. Het is het enige tweewielige motorvoertuig dat in het museum is gehuisvest.

In 1998, wanneer het Guggenheim-museum in New York besluit om een aantal motorfietsen en scooters te selecteren, kent het de enige prijs toe aan de enige scooter die vervolgens wordt tentoongesteld: de Formula 50, vloeistofgekoeld en al vier keer benoemd tot scooter van het jaar, tweemaal in Italië en een keer in Duitsland en in Spanje.

In 2000 was het de beurt aan de Velocifero, de scooter die de vintage stijl van de jaren 60 perfect combineert met moderne technologie.

Bekijk de modellen uit het verleden

Back To Top